Sunday, 2 September 2012

ISU PENDERAAN MURID OLEH GURU


1.0 PENGENALAN
Profesion perguruan merupakan profesion mulia dan mempunyai kehebatannya yang tersendiri bagi melahirkan masyarakat yang agung. Sejarah telah membuktikan betapa golongan pendidik memainkan peranan yang penting dalam menentukan jatuh bangunnya sesuatu bangsa dan negara. Tugas guru bukanlah sekadar mengajar subjek mata pelajaran sahaja di dalam kelas, namun pada hakikatnya tugas guru merangkumi semua aspek perkembangan murid iaitu jasmani, emosi, rohani, intelek dan sahsiah.

Pekerjaan guru merupakan sebuah pekerjaan yang profesional. Menurut Lieberman, 1956 sesuatu profesion yang sebenar adalah suatu bidang yang mempunyai ciri-ciri seperti kepentingan kemahiran intelek, latihan ikhtisas yang mencukupi, khidmat yang diperlukan oleh masyarakat, menikmati autonomi individu dan kumpulan, mementingkan mutu perkhidmatan, mempunyai tatasusial perkhidmatan atau kod etika dan mempunyai organisasi tersendiri untuk menguruskan soal-soal yang berkaitan dengan pendidikan

Sementara itu, menurut Kamus Dewan pula, ‘profesion’ adalah suatu bidang pekerjaan khas yang memerlukan pendidikan dan kecekapan serta kemahiran yang tinggi dan latihan yang khas. (contohnya : perundangan, perubatan, perguruan dan lain-lain).

Tuntasnya, profesion perguruan memerlukan guru-guru yang berkaliber dan berkeupayaan menjunjung aspirasi dan hasrat kerajaan bagi merealisasikan Falfasah Pendidikan Negara. Pengorbanan yang dilakukan oleh para guru ini akan membantu negara melahirkan pemimpin-pemimpin yang bersifat global dan berdaya saing.

Dewasa kini, dunia seolah-olah tidak memberikan penghormatan sepenuhnya kepada guru seperti mana masa dahulu. Kini, integriti seseorang guru diragui. Masyarakat seolah-olah tidak lagi mempercayai guru seratus peratus. Malah terdapat segelintir ahli masyarakat menunding jari ke arah pihak guru dan menyalahkan guru sepenuhnya atas kerosakan masyarakat yang berlaku pada hari ini. Mengapakah hal ini terjadi?. Apakah kesilapan yang telah dilakukan oleh guru sehingga masyarat sudah tidak lagi menyanjungi profesion mulia ini?

Apabila kita mengkaji masalah ini, kita haruslah meneliti dengan jelas kes-kes yang berlaku sehingga menyebabkan penghormatan yang diberikan kepada guru tergugat. Untuk tugasan ini, fokus yang diberi adalah penderaan murid oleh guru. 

2.0 PENDERAAN MURID OLEH GURU
Menurut Kamus Dewan, penderaan bermaksud perbuatan mendera. Penderaan ini boleh diklasifikasikan kepada 3 jenis, antaranya ialah penderaan fizikal, penderaan emosi dan penderaan seksual.

Terdapat pelbagai kes yang dilaporkan mengenai penderaan murid yang dilakukan oleh guru. Dalam majalah PENDIDIK keluaran April 2009, penulis menyenaraikan beberapa kes penderaan yang dilakukan oleh guru.

Beberapa kes murid mendakwa didera guru dilaporkan di media termasuklah kejadian 22 murid ditampar oleh guru besar Tuaran, Sabah serta tujuh pelajar lelaki Sekolah Menengah Kebangsaan Long Lama di Baram, dipukul oleh warden dengan rotan sebanyak 10 hingga 20 kali kerana mengotorkan kawasan asrama.

Kes lain termasuk guru di Sarawak yang merendam 200 pelajar wanita di kolam ikan separas leher pada waktu hujan dan kilat berikutan seorang daripada mereka enggan mengaku membuang tuala wanita ke dalam mangkuk tandas di asrama. Kemudian timbul pula kes guru besar wanita di Sabah menampar 22 murid tahun dua kerana tidak menghantar kerja rumah kepadanya yang turut mengajar subjek Sivik.

Seorang guru Bahasa Inggeris yang memukul tiga murid Tahun Empat Sekolah Kebangsaan Sanai, Padang Terap, Kedah dengan kasut tumit tinggi, dikenakan tindakan disiplin oleh Lembaga Tatatertib kerana tindakannya dianggap melampau dan melanggar peraturan serta garis panduan menghukum pelajar yang ditetapkan Kementerian Pelajaran.

Di Sik, Kedah, seorang bapa mendakwa anaknya, murid Tahun Enam Sekolah Kebangsaan Lubuk Merbau ditendang oleh guru agamanya kerana bangun dari tempat duduk untuk mengambil kotak pensil yang terjatuh. Menurut Abdul Rashid Hussain, 50, penoreh getah dari Kampung Kuala Beris di sini, berkata perbuatan guru itu tidak boleh diterima kerana menegur menggunakan kaki sehingga menyebabkan anaknya kesakitan. Beliau mendakwa guru itu menendang anaknya dua kali di depan 40 orang murid ketika kelas agama Islam.

Di Dungun, seorang murid lelaki tahun dua di Jerangau mendakwa guru muzik melondehkan seluarnya hingga ke paras lutut di depan rakan sekelasnya. Mohammad Hakkiem Zulkifli, 8, berkata guru muzik itu bertindak demikian berkemungkinan sebagai hukuman dia tidak membawa buku latihan.

Pada November 2010, kita sekali lagi dikejutkan dengan berita yang berlaku di Pasir Mas, Kelantan apabila 11 pelajar didapati melecur akibat tindakan melampau seorang guru menggunakan seterika panas bagi mengejutkan mereka supaya menunaikan solat Subuh. Menurut Muhammad Al-Hakim, salah seorang mangsa, biasanya mereka akan bangun pukul 6 pagi untuk bersiap menunaikan solat Subuh. Bagaimanapun, pada hari tersebut, sebahagian besar pelajar di dalam dom asrama itu nyenyak tidur. Walaupun niat guru tersebut itu adalah baik untuk mengejutkan pelajar, namun tindakannya adalah melampau dan tidak relevan. Terdapat banyak lagi cara yang boleh dilakukannya seperti mengetuk pintu dengan lebih kuat dan sebagainya. Tindakan ini merupakan sejenis penderaan fizikal dan tidak wajar dilakukan oleh seorang guru yang mempunyai latihan ikhtisas. Mengapakah guru tidak dapat mengejut anak muridnya dengan cara yang lebih berhemah daripada itu? Dimanakah hilangnya etika kesopanan yang harus diamalkan oleh guru dalam mencerminkan profesionnya yang mulia?. Apakah punca yang menyebabkan guru tergamak melakukan kesalahan mendera pelajar?.


3.0 PERKAITAN ISU PENDERAAN MURID OLEH GURU DENGAN ETIKA PERGURUAN
Noriati A.Rashid dalam bukunya Asas Pendidikan dan Perkembangan Profesional Guru, 2010, menyenaraikan empat  kod etika perguruan di Malaysia. Kod Profesional Guru adalah seperti berikut:

1.    Tanggungjawab terhadap pelajar
2.    Tanggungjawab terhadap ibu bapa
3.    Tanggungjawab terhadap masyarakat dan negara
4.    Tanggungjawab terhadap rakan sejawat dan profesion perguruan

Menyentuh tentang tanggungjawab terhadap pelajar, secara tulusnya, Noriati menyatakan bahawa guru perlulah lebih mengutamakan kebajikan dan keselamatan pelajar daripada hal –hal lain. Guru tidak boleh membuat sesuatu perkara yang membahayakan nyawa dan keselamatan pelajarnya apatah lagi mendera mereka. Tindakan guru yang tidak relevan ini sama sekali bercanggah dengan kod etika perguruan mereka.

Dalam huraiannya juga, Noriati turut menyebut tentang guru perlu bersikap adil terhadap setiap orang pelajar tanpa mengira faktor jasmani, mental, emosi, politik, ekonomi, sosial, keturunan dan agama. Walaupun sesetengah pelajar bukanlah datang daripada keluarga yang kaya, namun, guru seharusnya tidak memandang rendah mereka dan melakukan perbuatan yang keterlaluan.

Mungkin guru yang melakukan penderaan tidak sedar bahawa mereka telah melakukan kesalahan mendera akibat dibelenggu rasa marah yang tidak mampu dikawal. Oleh itu, pertimbangan yang wajar perlulah dilakukan sebelum melakukan apa-apa tindakan.
Kesalahan mendera pelajar ini merupakan sesuatu kesalahan yang menjadi isu etika perguruan. Kesalahan ini termasuk dalam dua bahagian isu iaitu isu kesantunan dan isu kepedulian.

Menurut Mok Song Sang, 2010, kesantunan merupakan aturan perilaku yang ditetapkan dan disepakati bersama oleh suatu kelompok masyarakat tertentu sehingga kesantunan tersebut menjadi prasyarat yang disepakati oleh perilaku sosial. Oleh yang demikian, usaha membentuk kesantunan dalam kalangan murid bermula dengan kesantunan yang dipamerkan oleh seseorang guru itu terlebih dahulu.

Berdasarkan perkembangan semasa dalam profesioan keguruan, kesantunan dapat dibahagikan kepada tiga iaitu; kesantunan berpakaian, kesantunan tingkah laku dan kesantunan berbahasa.

Isu penderaan murid yang dilakukan oleh guru adalah termasuk dalam isu kesantunan tingkah laku dan kesantunan bahasa. Jika diteliti, kesalahan mendera dengan melondehkan seluarnya di hadapan teman sekelasnya (seperti mana yang dinyatakan dalam bab 2) adalah sebuah tindakan yang tidak sopan dan memalukan pelajar. Guru seharusnya tahu bahawa tindakan tersebut bertentangan dengan kesantunan yang harus dipegang dan diamalkan oleh guru.

Isu penderaan murid juga turut berkaitan dengan isu kepedulian. Dari segi moral, pendekatan kepedulian merupakan kesanggupan seseorang untuk berkorban demi orang lain. Kepedulian atau dalam istilah yang lain ialah ‘ambil peduli;’ambil berat’, dan ‘menyayangi’ yang melibatkan responsif sensitive terhadap orang lain berdasarkan sikap keterbukaan dan perhatian terhadap pengalaman mereka.

Menurut Noriati 2010, guru yang peduli mementingkan perkembangan pelajarnya dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek. Guru memahami bahawa tugas mereka membentuk pelajar secara holistik yakni para pelajar dapat berkembang secara intelek dengan menguasai pengetahuan spesifik sehingga mereka berkembang menjadi modal insan dengan keperibadian yang disanjung oleh semua.

Dalam hal penderaan murid ini, guru seolah-olah tidak peduli dengan perkembangan mental, intelek dan jasmani murid dengan tindakannya yang keterlaluan. Sebagai contoh, guru sanggup memukul pelajar di hadapan murid tanpa peduli tentang maruah murid serta tidak peduli dengan keselamatan murid. Hal ini bukan sahaja mencemarkan nama baik profesion keguruan, malah menunjukkan kelemahan dalam kepimpinan guru tersebut. 


4.0 PUNCA

Terdapat pelbagai punca yang menyebabkan guru melakukan kesalahan mendera pelajar. Antara puncanya adalah seperti berikut:

4.1 Pengurusan Emosi yang Tidak Stabil.

Guru merupakan seorang manusia biasa yang tidak lepas daripada tekanan dan stress. Bebanan tugas guru semakin hari semakin bertambah seiring dengan kehendak sektor pendidikan yang semakin kompleks dan rumit. Menurut Yip Wing Hong, 2010, seseorang akan melakukan apa sahaja apabila emosinya tidak dapat dikawal. Hal ini menyebabkan individu tersebut bertindak tanpa berfikir kesan buruk yang akan berlaku atas kelakuannya itu.

 Hal yang sama jualah berlaku terhadap guru yang melakukan kesalahan mendera. Mereka tidak berfikir panjang dan terbawa-bawa dengan emosi mereka. Perkara ini bukan sahaja akan menyebabkan pelajar dijatuhi hukuman yang tidak sepatutnya. Malah, guru juga akan bertindak tanpa kawalan seperti mana yang dikehendakinya pada ketika itu.

4.2 Kelonggaran penguatkuasaan.

Guru merupakan insan yang terdekat dengan pelajar selain daripada ibu bapa. Malah, guru dikatakan sebagai ibu bapa kedua bagi pelajar. Sekiranya relevan, segala arahan yang diberikan oleh guru perlu dipatuhi oleh pelajar.

Dalam masalah penderaan pelajar yang dilakukan oleh guru ini, kebebasan yang telah pun diberikan oleh pihak sekolah ke atas guru untuk mendidik pelajarnya telah pun disalah guna. Pihak sekolah memberikan sepenuhnya amanah dan kepercayaan kepada guru-guru tertentu untuk menjaga pelajar tanpa pemantauan yang terancang.. Keadaan ini menyebabkan sesetengah guru menggunakan caranya yang ‘tersendiri’ untuk menyelesaikan sesuatu masalah. 

Dari semasa ke semasa, pihak sekolah perlulah memantau pergerakan guru serta para pelajar. Segala aduan yang diberikan oleh guru dan pelajar perlulah diambil kira dan disiasat bagi mewujudkan suasana persekitaran sekolah yang selamat dan bebas daripada penderaan.


5.0 KESAN DAN AKIBAT
Sekiranya masalah penderaan ini tidak dapat diatasi dengan sepenuh, terdapat pelbagai kesan buruk yang akan menimpa pelajar dan juga guru. Kesan-kesannya adalah seperti berikut:

5.1 Tekanan emosi pelajar
Apabila tindakan mendera yang dilakukan oleh guru tidak diambil tindakan, pelajar akan hidup dalam ketakutan dan hilang minat untuk belajar apatah lagi sekiranya guru yang melakukan penderaan merupakan guru subjek mata pelajaran mereka.

Kajian di Amerika Syarikat menyatakan bahawa faktor utama pelajar mengalami kegagalan adalah kurangnya minat. Menurut Johan Adams (1956) dalam bukunya “The Student’s Guide” menyatakan bahawa semakin tinggi minat sesorang pelajar terhadap pelajarannya, semakin tinggi konsentrasinya terhadap ilmu pengetahuan yang disampaikan (dalam The Liang Gie, 1994). Seseorang yang kurang minat untuk belajar sering kali mengalami kekosongan perhatian, kebosanan dan mudah putus asa. Justeru, anasir-anasir seperti ini boleh diatasi dengan menimbulkan minat ingin belajar dalam diri dan kemudiannya mempertingkatkan minat belajar itu dengan sungguh-sungguh.

Hasil daripada motivasi pembelajaran yang semakin menurun akan menyebabkan pelajar mengalami masalah pembelajaran yang mana membawa kepada penurunan markah dalam pencapaian akademik mereka. Hal ini akan menjejaskan masa hadapan pelajar.


5.2 Kewujudan budaya Samseng
Perbuatan penderaan yang dilakukan oleh guru ini akan menyebabkan penularan budaya samseng dalam kalangan pelajar. Hal ini akan mewujudkan segelintir pelajar yang meniru perbuatan guru tersebut dan melakukan kesalahan samseng seperti membuli pelajar-pelajar lain yang lemah.

Menurut Bandura, sebagaimana yang ditulis oleh (Kardi, S., 1997: 14) bahawa “sebahagian besar manusia belajar melalui pengamatan secara selektif dan mengingat tingkah laku orang lain”. Inti dari teori pembelajaran sosial adalah pemodelan (modelling), dan permodelan ini merupakan salah satu langkah paling penting dalam pembelajaran terpadu.

Guru merupakan model kepada pelajar. Sekiranya guru menunjukkan contoh yang tidak baik, maka pelajar akan meniru perkara tersebut malah mungkin boleh bertindak dengan lebih dahsyat lagi.


6.0 LANGKAH MENGATASI
Terdapat pelbagai langkah yang boleh digunakan untuk mengatasi masalah penderaan murid yang dilakukan oleh guru. Langkah-langkah tersebut adalah seperti berikut:

6.1 Penguatkuasaan Peraturan
Pihak sekolah perlulah memantau pergerakan guru-guru dalam melaksanakan peraturan sekolah. Guru-guru tidak boleh melakukan sebarang tindakan yang keterlaluan. Untuk itu, pihak sekolah sepatutnya mendengar dan mengambil tahu tentang masalah dan aduan pelajar.

Terdapat sesetengah sekolah yang tidak mengendahkan aduan pelajar dan memenangkan pihak guru semata-mata. Hal ini tidak akan membantu pelajar dan guru yang bermasalah tersebut.

Pengetua mahupun guru besar di setiap sekolah perlulah peka dengan kes-kes yang berlaku dan melakukan tindakan susulan. Malah, penglibatan pihak polis juga dibolehkan sekiranya kes yang berlaku sangat besar.

Menurut Presiden Persatuan Penguam Muslim, Zaitoon Datuk Othman, terdapat beberapa peruntukan undang-undang Kanun Keseksaan telah menyedia dan menetapkan prosedur dan tindakan terhadap mereka yang mencederakan. Walau bagaimanapun, beliau menegaskan bahawa terdapat peruntukan di bawah Seksyen 350 iaitu kekerasan jenayah yang menetapkan bahawa barang siapa dengan sengaja menggunakan kekerasan kepada seorang lain dengan tidak kerelaan, maka ia telah melakukan atau dikatakan telah menggunakan kekerasan jenayah.

Sebagai contoh, dalam Kanun Keseksaan, misalan, jika seorang guru besar telah menjalankan budi bicaranya dengan munasabah sebagai guru sebat seorang pelajar, maka guru tersebut tidak menggunakan kekerasan jenayah kepada pelajarnya kerana guru itu bermaksud hendak menyebabkan ketakutan dan kegusaran, ia tidak menggunakan kekerasan dengan menyalahi udang-undang. Namun, jika murid berkenaan mengalami kecederaan yang teruk akibat dipukul oleh guru berkenaan, maka ibu bapa dinasihatkan membawa anaknya berjumpa dengan doktor di hospital kerajaan untuk tujuan rawatan dan laporan kesihatan. Hal ini harus disusuli dengan laporan polis.


6.2 Kaunseling
Guru yang bermasalah memerlukan bantuan dalam menguruskan emosinya. Untuk sebab itu, bantuan kaunseling perlu diberikan kepada guru tersebut supaya dapat mengubah sikapnya yang mungkin terlalu mengikut emosi.

Menurut Asmawati Baharudin dalam artikelnya yang bertajuk KAUNSELING & KEPIMPINAN, 5 tujuan kaunseling dijalankan adalah seperti berikut:

                   I.        Menolong mengubah tingkah laku klien.
               II.     Menambahkan kemahiran klien mengendalikan kehidupannya sendiri, terutama mereka yang terlalu bergantung kepada orang lain atau terlalu bimbang dan ragu-ragu tentang dirinya.
            III.        Menambahkan kemahiran klien membuat keputusan pada saat-saat penting. Klien diharapkan dapat menilai sesuatu situasi, membuat pemilihan dengan bijaksana, tahu bagaimana dan mengapa keputusan tertentu mesti dibuat, apakah kemungkinan akibat atau kesannya dan sedia menghadapi sebarang risiko akibat keputusan tersebut.
           IV   Membaiki perhubungan klien dengan ahli-ahli masyarakatnya. Ramai orang menghadapi masalah dalam perhubungan dengan individu-individu lain. Masalah ini mempunyai hubungan yang rapat dengan konsep kendiri, sama ada konsep kendiri yang rendah atau sebaliknya. Diharapkan proses kaunseling dapat menolong klien meningkatkan kualiti perhubungannya dengan orang lain, misalnya perhubungan dalam keluarga, perkahwinan, rakan sebaya dan seterusnya dalam masyarakat. Perhubungan yang berkesan meningkatkan mutu kesejahteraan kehidupan individu.
             V.        Membantu perkembangan bakat klien. Kaunselor membantu klien mengenal pasti kebolehan dan bakatnya supaya dia dapat mengambil tindakan yang sewajarnya.

Dengan bantuan kaunseling ke atas guru yang bermasalah, kemungkinan perkara ini dapat diatasi selain daripada tindakan yang dikenakan oleh pihak kementerian.



6.3 TINDAKAN TEGAS
Guru-guru yang terlibat dan didapati bersalah mendera murid wajar dikenakan hukuman tegas seperti ditukarkan tempat kerja. Selain itu, sekiranya membabitkan kes polis, guru tersebut boleh diletakkan dalam kesalahan jenayah penderaan kanak-kanak.
Tindakan tegas yang dilakukan ini bertujuan untuk memberi pengajaran kepada guru tersebut akan kesalahannya. Di samping itu, guru-guru yang lain pula mendapat pengajaran daripada perkara yang berlaku.


7.0 KESIMPULAN DAN PENUTUP
Isu penderaan murid yang dilakukan oleh guru bukanlah suatu masalah yang tiada jalan penyelesaiannya. Kerjasama daripada pihak sekolah, murid dan ibu bapa adalah amat penting terutamanya apabila melibatkan kes-kes terpencil yang tidak pernah dilaporkan. Sememangnya kesalahan mendera ini adalah amat berat. Apatah lagi apabila ianya menjadi sebuah sejarah hitam yang tidak mungkin dilupakan oleh pelajar yang terdiri daripada peringkat perkembangan dan belum matang.

Walaupun isu penderaan ini sedikit sebanyak telah pun menjejaskan reputasi seorang guru, namun masyarakat seharusnya bijak menilai bahawa tidak semua guru mempunyai sikap yang sama. Masih ramai lagi guru yang bertungkus-lumus mendidik anak-anak bangsa kita dengan pengorbanan yang jujur dan ikhlas. Masyarakat tidak seharusnya menghakimi mereka dengan gelaran-gelaran tertentu yang tidak enak didengar.

Profesion Keguruan merupakan profesion yang mulia dan terpuji. Bangunnya bangsa kerana adanya pendidikan. Bangunnya pendidikan dengan adanya bantuan guru-guru yang berkaliber. Tanpa adanya guru-guru yang baik dan sanggup berkorban, negara kita akan hancur dan musnah.

Peranan guru amat disanjungi oleh agama Islam. Diantara hadis Rasulullah SAW yang menceritakan tentang guru adalah seperti berikut:-

“Bukan umatku sesiapa yang tidak memuliakan orang yang lebih tua, tidak kasihan kepada orang yang lebih muda dan tidak menunaikan hak guru-guru.” – Riwayat Ahmad, At-Thabrani dan Al-Hakim.

“Belajarlah ilmu, belajarlah ilmu untuk ilmu dan tunduk patuhlah kepada orang yang kamu belajar ilmu dari mereka.” – Riwayat At-Thabrani.

“Ada tiga golongan yang tidak boleh dipandang ringan hak mereka, sesiapa yang meremehkannya adalah munafik; Orang tua yang berpengalaman, guru-guru dan pemimpin yang adil.” - Riwayat At-Thabrani.





BIBLIOGRAFI


BUKU

Noriati A. Rashid, Boon Pong Ying, Wong Kiet Wah, Asas Kepimpinan dan Perkembangan Profesional Guru,  2010, Kuala Lumpur terbitan Oxford Fajar Sdn Bhd

Syed Ismail Bin Syed Mustafa, Ahmad Subki Bin Miskon, Asas Kepimpinan dan Perkembangan Profesional Guru,  2010, Kuala Lumpur terbitan Multimedia Sdn Bhd.

MAJALAH

Hentikan Dera, Raih Penghormatan Murid, PENDIDIK keluaran April 2009

WEB






REFLEKSI
Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan izin dan limpah kurniaNya, akhirnya saya berhasil menyiapkan tugasan Kerja Kursus Projek (KKP) bagi subjek (EDU 3108) Asas Kepimpinan Dan Perkembangan Profesional Guru ini. Telah berbayar rasanya, segala usaha, penat lelah dan pengorbanan yang telah dicurahkan apabila tugasan ini berjaya dihasilkan dalam tempoh masa yang telah ditetapkan. Sesungguhnya tugasan ini merupakan sebuah wahana rintis ilmu yang saya kira amat baik untuk direnungi dan dihayati dalam segenap diri guru pelatih.

Sepanjang menyiapkan tugasan ini, saya dapat menganalisis dan mengkaji secara lebih jauh bahan-bahan ilmiah yang saya baca untuk mendapatkan maklumat tambahan tentang isu penderaan murid oleh guru yang menjadi tajuk kajian saya. Dengan analisis yang lebih mendalam, saya dapat memahami isi pokok yang cuba disampaikan pengarang dan meneliti  tentang unsur-unsur wacana yang digunakan oleh mereka. Dengan cara ini saya dapat membanding beza ketulenan dan ketepatan idea yang cuba disampaikan oleh pengarang.

Selain itu, melalui pengkajian yang teliti tentang aspek isu etika keguruan, saya dapat menanam rasa cinta akan bidang keguruan ini. Betapa bahayanya penderaan murid yang dilakukan oleh guru. Saya melihat bahawa masalah ini sebagai suatu masalah yang serius dan amat memerlukan kerjasama daripada semua pihak agar berganding bahu membantu pihak sekolah menangani masalah ini.

Antara lain, sepanjang usaha membuat tugasan ini, saya juga dapat belajar dengan lebih mendalam tentang cara membuat blog yang sangat mudah. Dewasa ini blog menjadi sebuah medan luahan idea dan pendapat masyarakat. Dengan wujudnya blog pendidikan ini, kami dapat mengaplikasikannya untuk masa depan semasa menempuh realiti alam pendidikan nanti.

Terdapat beberapa kesukaran yang telah saya tempuhi semasa menjalankan kajian ini. Antara kesukarannya adalah memilih tajuk kajian. Lambakan artikel-artikel mengenai isu keguruan menyukarkan saya untuk memilih isu yang terbaik. Namun begitu masalah ini dapat diatasi selepas melakukan perbincangan dengan ahli kumpulan yang sangat membantu.

Penghasilan blog pendidikan dan juga artikel ini adalah sebuah kejayaan kepada kami. Walaupun tugasan ini tidaklah terlalu besar dan menyeluruh, namun ia dapat membuka pengetahuan kami terhadap bidang perguruan yang sangat penting untuk difahami.

Sebenarnya tugasan ini adalah sebuah kompilasi maklumat yang saya peroleh yang diadun dengan sedikit ruangan pendapat dan huraian untuk menjelaskan dengan terperinci mengenai isu penderaan murid oleh guru di Malaysia. Saya amat berterima kasih kepada pensyarah pembimbing Puan Latifah Binti Abdul Jamil yang telah banyak memberikan maklumat melalui penceritaan beliau tentang subjek (EDU 3108) Asas Kepimpinan Dan Perkembangan Profesional Guru di dalam kelas. Terima kasih yang tidak terhingga juga kepada rakan sekelas yang banyak berkongsi maklumat dan idea.

                                                                                   

                                                                                    Disediakan oleh:
Rahman Bin Mahmod
                                                                                    890318-06-5603




 LAMPIRAN
Guru guna seterika kejut solat Subuh disiasat
10:00PM Nov 1 2010

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengarahkan pengarah pelajaran Kelantan untuk menyiasat dengan terperinci dakwaan seorang guru di sebuah sekolah di Pasir Mas menggunakan seterika untuk mengejutkan pelajar bersolat Subuh.
  
Sambil menegaskan bahawa insiden sedemikian tidak boleh dibiarkan sekiranya benar, Muhyiddin yang juga menteri pelajaran berkata tindakan setimpal perlu diambil terhadap guru berkenaan sekiranya didapati bersalah.
  
"Pihak sekolah perlu mengambil berat dan memandang serius hal begini kerana kita ada peraturan dan disiplin yang telah kita tetapkan dan pihak pengetua atau guru besar adalah orang bertanggungjawab selain guru disiplin.
  
"Kalau apa yang disebutkan murid ini terbukti betul maka kita tidak boleh biarkan, tindakan setimpal perlu diambil terhadap sesiapa sahaja yang lakukan hal sebegitu," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pameran danvPersidangan BioMalaysia 2010 di ibunegara hari ini.
 
  
beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kes dera membabitkan dua pelajar yang mendakwa diseterika oleh seorang warden, yang juga guru sekolah, sebagai cara untuk mengejutkan pelajar menunaikan solat Subuh di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bunut Susu di Pasir Mas, Kelantan 12 Oktober lalu.
  
Muhyiddin berkata sekolah sepatutnya menjadi tempat yang selamat kepada para pelajar agar mereka dapat menghayati pembelajaran dengan baik.
  
"Kita memang hendak pastikan sekolah kita ini sekolah yang jauh daripada perkara-perkara yang boleh menyebabkan bahaya kepada pelajar-pelajar kita, kalau ia dilakukan oleh orang yang kita pertanggungjawabkan walaupun jumlahnya kecil, ini tidak boleh dibiarkan," katanya.
  
Muhyiddin, yang turut ditanya mengenai penambahbaikan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), berkata cadangan penambahbaikan itu akan memastikan supaya pembelajaran dibuat secara lebih interaktif dan menyeronokkan.
  
"Kita perlu tambah baik di mana ada penilaian sebanyak 60 peratus menerusi subjek-subjek teras seperti Matematik, Sains dan Bahasa Inggeris yang dahulunya 100 peratus.
  
"Empat puluh peratus lagi daripada lain-lain yang dipanggil ko-kurikulum dan bidang-bidang yang ada hubung kait dengan pembelajaran secara interaktif, persekitaran," katanya.

Beliau berkata butiran lanjut mengenai cadangan-cadangan penambaikan peperiksaan berkenaan akan diumumkan kemudian.

- Bernama




LAMPIRAN
GURU BERDEPAN HUKUMAN SETIMPAL

Posted on the November 2nd, 2010 under Berita Tempatan by Pinvader


KUALA LUMPUR – Kementerian Pelajaran tidak akan teragak-agak untuk mengenakan tindakan tegas terhadap seorang guru di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bunut Susu, Pasir Mas, Kelantan sekiranya dia terbukti melakukan penderaan menggunakan seterika panas terhadap beberapa pelajarnya.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin (gambar) berkata, tindakan setimpal perlu dikenakan terhadap guru terbabit kerana penderaan tidak sepatutnya berlaku di sekolah yang merupakan tempat paling selamat buat pelajar.

“Pihak sekolah perlu ambil berat dan pandang serius hal seperti itu kerana kita ada peraturan disiplin yang ditetapkan. Pengetua, guru besar serta guru disiplin adalah orang yang bertanggungjawab dalam hal itu.

“Kalau apa yang diperkatakan murid ini terbukti betul, maka kita tidak boleh biarkan dan tindakan yang setimpal perlu diambil terhadap sesiapa saja yang melakukan hal sebegitu,” katanya pada sidang akhbar majlis Pelancaran BioMalaysia 2010 di sini semalam.

No comments:

Post a Comment